Proč pracovat s dechem: Příčiny, důsledky a řešení problémů špatného dýchání

211x

Příčiny, následky a problémy spojené se špatným dýcháním a jak rozpoznat, kdy je potřeba začít trénovat svůj dech.

Jak moderní životní styl ovlivňuje naše dýchání?

Moderní společnost a rychlý technologický rozvoj přinášejí zvýšené množství psychického stresu, na který jsme evolučně nepřipraveni. Sedavý životní styl, který je nám vnucen již od školního věku, vede k poklesu fyzické aktivity. Tento faktor, spolu s rostoucí pandemií obezity a civilizačních onemocnění, silně ovlivňuje náš respirační systém a mění naše přirozené návyky dýchání.

Jaké to má následky?

Sub-optimální dýchání je velmi častým jevem, který má obrovský vliv na naše zdraví, ať už fyzické nebo psychické. A přesto mu téměř nikdo nevěnuje dostatečnou pozornost. Špatné dechové návyky často vedou k syndromu předýchávání, který může mít závažné následky pro naše zdraví a výkon.

Podle výzkumu Dr. Konstantina Buteyka a Patricka McKeowna, autora knihy Oxygen Advantage, předýchávání zvyšuje dechovou frekvenci a ventilační objem, což zatěžuje náš respirační systém a zvyšuje aktivitu sympatické části nervové soustavy, což podporuje produkci stresových hormonů. Předýchávání také způsobuje úbytek oxidu uhličitého v krevním řečišti, což vede podle Bohrova Efektu k omezené dostupnosti kyslíku pro naše tělesné buňky. Kyslík je klíčovou součástí našeho metabolismu a jeho nedostatek může omezit tvorbu tělesné energie ATP, která je nezbytná pro fungování našich orgánů, mozku a svalů.

Jak poznat, kdy je potřeba začít trénovat svůj dech?

Pokud se ptáš, jak poznat, že dýcháš špatně, můžeš si udělat jednoduchý test. Odpověz si ANO/NE na následující otázky:

  • Dýcháš někdy přes den ústy?
  • Dýcháš ústy ve spánku?
  • Chrápeš nebo zadržuješ dech během noci?
  • Potřebuješ se během dne občas zhluboka nadechnout?
  • Slyšíš své dýchání, když jsi v klidovém stavu?
  • Vidíš pohyb hrudníku, když jste v klidovém stavu?
  • Zíváš často?
  • Máš trvale ucpaný nos?
  • Trápí tě alergie nebo astma?

Čím více odpovědí ANO, tím větší je pravděpodobnost, že dýcháš špatně, a bylo by dobré začít pracovat na zlepšení tvého dýchání. Ale nezoufej! Začít můžeš jednoduše tím, že během dne více sleduješ svůj dech.
Pro více exaktní hodnoty měření zdraví tvého dechu můžeš využít dechový test, který jsem podrobně popsal v článku Dechový test: Jaké je vaše BOLT skóre?

Dechové konzultace: Odborná pomoc od certifikovaného instruktora Oxygen Advantage

Jsem certifikovaný Advanced Instruktor metody Oxygen Advantage a specializuji se na zlepšení dechového zdraví a výkonu. Nabízím individuální dechové konzultace, kde zanalyzuji nejen tvůj dech, ale i celkovou životosprávu a vytvořím ti tréninkový plán na míru. Naučím tě technikám funkčního dýchání, novým metodám meditace pro snížení stresu a třeba se pak odhodláš i k absolvování semináře Holotropního dýchání. Kontaktuj mě pro více informací a objednání konzultace zde.